Bloc de Moisès Rial referenciat de LLIBERTATS. Hemeroteca any 2005. Per posar en contacte: llibertats@gmail.com

12 de desembre 2005

Via Lliure defensa que la linia de tren hauria d´incloure la planificació cap al nord, i considera que el perllongar fins a Sallent, un primer pas

Moderada satisfacció a Via Lliure pel compromís d'obertura als passatgers de les línies industrials de Súria i Sallent
Via Lliure Bages i Via Lliure Berguedà han expressat la seva "moderada satisfacció" després de que el Govern de la Generalitat hagi fet públic el pla d'inversions en infrastructures de mobilitat per al període 2006-2026. Segons aquest pla, el govern destinarà 6 Milions d'Euros a l'Adaptació a passatgers > de la línia FGC Manresa Súria i Manresa Sallent.
En concret les inversions aniran destinades a la "Implementació de les mesures adequades per permetre el pas de trens de passatgers pels ramals de mercaderies existents." segons el Pla d'Infrastructures del Transport a Catalunya presentat recentment. La utilització de les línies de mercaderies de Súria i Sallent per a obrir nous serveis de passatgers és una de les reivindicacions formulades des de fa temps per Via Lliure, conjuntament amb la millora dels serveis existents i les propostes de l'obertura de noves vies cap a la Catalunya Interior i el Prepirineu. És per això que la inclusió al Pla d'Infrastructures de Transport de les noves línies de viatgers a Súria i Sallent es valora positivament per Via Lliure, ja que coincideix amb una part de les seves reivindicacions.
Tot i així, Via Lliure vol recordar que "l'obertura per a viatgers de les línies de mercaderies de Súria i Sallent l'entenem com un primer pas cap a l'ampliació de línies cap al Nord i la dotació a > tot el país d'una xarxa ferroviària moderna i avançada que > afavoreixi la igualtat d'oportunitats de totes les ciutadanes i ciutadans, visquin on visquin, el que significaria una aposta real per al reequilibri territorial veritable". També cal continuar reivindicant la millora de les línies del Bages "els serveis de Manresa a Barcelona són extremadament deficients, especialment pel que fa a la durada del trajecte". Igualment, Via Lliure reclama que el projecte s'executi amb rapidesa sense esperar a l'esgotament del Pla que finalitza l'any 2026.
Segons els representants de Via Lliure "dotar de bones línies de ferrocarril tant de viatgers com de mercaderies la zona del Nord del Bages hauria de ser vist com un projecte estratègic atès el conjunt d'oportunitats que hores d'ara ja està experimentant aquest territori i els projectes imminents que van en la mateixa direcció, com el centre logístic, l'aeròdrom, la finalització del desdoblament de l'Eix del Llobregat i l'Eix Transversal i també la construcció de l'Eix Transversal Ferroviari".
La planificació a un horitzó tan llunyà, segons Via Lliure "hauria d'incloure també el perllongament de la línia cap al Nord, ja que l'accés al Pirineu està esdevenint un autèntic repte i es podria evidenciar clarament l'esgotament del model de mobilitat basat en carreteres i vehicles particulars que > podria quedar col.lapsat molt abans del 2026".
El creuament dels Pirineus cap a França i la resta d'Europa és també un repte pendent que, segons Via Lliure, "ara que finalment s'ha vist que l'aposta ferma de futur és el ferrocarril, caldria afrontar d'immediat i estudiar detalladament l'alternativa d'obrir una via doble d'ample europeu paral•lela a l'E-9 que també serviria per descongestionar el tràfic ferroviari per altres indrets per on es travessa la serralada pirinenca".
Per això, Via Lliure reclama al Govern de la generalitat que faci públics els terminis d'execució del Pla i pressupostos més concrets, "aquestes dades farien guanyar més credibilitat al govern en la seva aposta pel model de mobilitat basada en el ferrocarril".
Pel que fa a la dotació de 6 Milions d'Euros, Via Lliure pensa que "tot i que no tenim el detall de les partides i les obres que comporten, és una quantitat important que ens fa pensar que es podran fer inversions però no podem saber si seran del tot suficients. Per adaptar la línia als estàndards de FGC-Llobregat cal:
- Substituir totalment la via i el balast. Actualment en la majoria de trams hi ha carril sense soldar, de 45 Kg/m i travessa de fusta. Cal posar-hi carril soldat en barra llarga de 54 Kg/m i travesses de > formigó monobloc.
- Electrificació i subestacions transformadores, per no haver de canviar de trens a Manresa.
- Sistemes de seguretat i bloqueig. Actualment el trànsit es dirigeix per ràdio i la posició dels trens (locomotores) es coneix per GPS. Cal posar-hi el FAP (equivalent a l'ASFA de RENFE) i senyalització semafòrica.
- Adequació d'estacions: cal construir noves terminals de viatgers a Sallent i Súria, que a la vegada serveixin d'intercanviadors amb l'autocar/autobús i el vehicle privat. Cal adequar les estacions intermèdies per a que puguin prestar serveis de viatgers. Cal construir una via d'encreuament a Santpedor i una altra a Callús. Cal construir accessos a les noves estacions des de les carreteres principals: la C-16 a Sallent i la C-55 a Súria." Finalment, Via Lliure vol insistir en la necessitat de planificar el territori "en virtut del model desitjat de reequilibri, i no només en la demanda actual de serveis.
Això vol dir que un bon govern ha de fer projectes pensant en el país que vol i on caldrien els serveis segons aquesta situació ideal, més enllà de les urgències i necessitats que comporta un model ineficient de distribució de la població al territori com l'actual, on la major part de la població viu a la gran conurbació de Barcelona i a la franja costanera, amb els problemes que això comporta a nivell urbanístic, de serveis i de subministraments (enegria, aigua, depuradores). Apostar per un model reequilibrat vol dir també replantejar la dotació d'infrastructures de forma més regular al llarg i ample del territori, mirant més enllà de la seva rendibilitat econòmica present i pensant en un model eficient i racional de distribució territorial".

Enllaç web i llista de l´associació via lliure:

www.vialliure.org

http://groups.yahoo.com/group/vialliure/

I de mobilitat al Bages-Berguedà:

http://www.bages.org/plataformes.htm

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici